Brengt VR een nieuwe dimensie in de klas?

Brengt VR een nieuwe dimensie in de klas?

Binnen het buitengewoon onderwijs, maar de dag van vandaag even goed binnen de andere onderwijsniveaus, is iets aanschouwelijk maken van groot belang. Technologische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat we binnen een klas snel aan aanschouwelijkheid kunnen doen, doormiddel van het internet en de talloze devices die we voor handen hebben. Je kan tijdens je lessen snel een filmpje afspelen, beeldmateriaal laten opzoeken of praktische voorbeelden aanreiken. Op zich al een enorme stap vooruit, want dankzij het internet is alles maar een klik of een swipe van ons verwijderd.

Toch bestaat er binnen deze gigantische stroom aan info die aan onze voeten ligt nog een tekortkoming en dat is beleving. Je kan aan leerlingen een afbeelding van iets laten zien, maar daarom hebben ze nog niet altijd een duidelijk beeld hoe iets er werkelijk uit ziet. Je kan hen een filmpje over over bijvoorbeeld een vluchtelingen kamp laten zien, maar daarom kunnen ze nog niet inschatten hoe dit juist in werkelijk is.

Virtual Reality geeft aan aanschouwelijkheid een nieuwe dimensie, namelijk beleving! Iets dat je beleeft heeft vaak een vele grotere impact op wat je ervan onthoudt/leert. Om een voorbeeld te geven: je werkt in je klas rond wereld dierendag en gaat op zoek naar de favorieten dieren van de leerlingen. Je laat de leerlingen hun dier opzoeken en ze moeten iets meer vertellen over hun natuurlijke habitat. Leerlingen gaan dan aan de slag en zoeken een prentje op via google, maar stel dat je de leerlingen via VR effectief in de habitat van hun dier kunt zetten… Een bezoekje aan de keizerspinguïns op Antarctica, tussen de leeuwen en de olifanten staan op een Afrikaanse vlakte, zeeschildpadden bekijken in de great barrier reef, … Stuk voor stuk belevingen die ze zelfs in een dierentuin niet kunnen beleven. Ze kunnen rondkijken en de dieren aanschouwen in hun natuurlijke omgeving. Er valt veel meer waar te nemen binnen VR, ten opzichte van het kijken naar een foto.

 

Je kan binnen VR een vluchtelingen kamp bezoeken waarbij je letterlijk in het kamp staat en je kan verplaatsen, in de verte hoor je de bommen inslaan, je ziet andere mensen en kinderen rondom jou alsof je 1 van hen bent. Dit soort van belevingen zorgen voor aanschouwelijkheid 2.0. Je beleeft wat je ziet, ook al ben je er niet echt.

Om terug te komen op het vluchtelingen kamp. Via Karrewiet of andere nieuwskanalen komt het onderwerp vluchtelingen vaak terug. In sommige klassen zitten er zelfs kinderen die gevlucht zijn. Zij kunnen hun verhaal wel doen (als zij hiertoe al in staat zijn, want vaak is dit een traumatische ervaring), maar vaak kunnen leerlingen nog niet goed vatten wat het juist is om in een vluchtelingenkamp te leven. Je kan binnen VR een vluchtelingen kamp bezoeken waarbij je letterlijk in het kamp staat en je kan verplaatsen, in de verte hoor je de bommen inslaan, je ziet andere mensen en kinderen rondom jou alsof je 1 van hen bent. Dit soort van belevingen zorgen voor aanschouwelijkheid 2.0. Je beleeft wat je ziet, ook al ben je er niet echt.

1 van de VR applicaties waar we binnen AGSO, en in het bijzonder binnen de Leerexpert (buitengewoon onderwijs) naar uitkijken is de VRkeer app van Carl Boel. Deze zal het mogelijk maken om binnen de lessen verkeerseducatie de gevaren die jongeren op straat tegenkomen te laten beleven. Dit soort van toepassingen implementeren in je lessen is/kan een enorme meerwaarde zijn ter voorbereiding van bijvoorbeeld een fietstocht met de klas op de openbare weg.

Daarnaast zijn er ook al ontelbare 360 graden filmpjes en interactieve VR video’s die een enorme meerwaarde kunnen bieden naar onderwijs toe.

We hebben binnen AGSO 15 VR brillen aangekocht waarmee we in onze scholen aan de slag willen gaan. Er wordt bekeken hoe we deze nieuwe technologie op een zeer gebruiksvriendelijke manier in onze klassen kunnen integreren, wat de voordelen naar leerwinst kunnen zijn, hoe leerlingen een VR ervaring beleven en we gaan actief opzoek naar nieuwe apps en toepassingen die een meerwaarde kunnen zijn.

Naast de educatieve kant van VR bekijken we ook de praktische kant van het VR verhaal. Zo is er vorig schooljaar een blog verschenen: “Hoe de virtuele, de buitengewone realiteit kan doorbreken.” Waarbinnen we de voordelen van VR belevingen bij kinderen met een fysieke/motorische beperking en kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis hebben onderzocht. Dit project loopt nog steeds en we zijn door de komst van kwalitatief zeer goede stand-alone VR-brillen vol goede moed om de verdere voordelen bij deze doelgroepen te onderzoeken.

AGSO de Leerexpert IC3T - Antwerpen

Foto's

Documenten

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *